Met een braindump leer je al je taken helder te krijgen.

Download het werkboek

De gehele video met de braindump

Tekst video

Nu heb je alle doelen en dan? Vroeger had ik wel wat doelen om naar toe te werken, maar deed ik maar wat om ze te halen. Ik startte de dag altijd vroeg op school, maar deed ik van alles tegelijk. Tijdens het klei maken voor de kleuterklas dacht ik eraan dat ik de les voor vanmiddag nog moest voorbereiden, dat ik de moeder van X nog moest bellen en nog een taak had voor de Kinderboekenweek. Als ik dan mijn lokaal weer instapte, was ik alles alweer vergeten.

Er is een manier om al die taken helder te krijgen, met een braindump.

Wat is een braindump?

Een braindump is eigenlijk een grote schoonmaak in je hoofd. Alles wat je in je hoofd hebt en nog aan moet denken, schrijf je op. Je zet een timer aan op 10 minuten en begint met schrijven. Het maakt niet uit wat je opschrijft, je hoeft dit nog niet in stapjes onder te verdelen, dat komt later. Je kunt een braindump doen met alles wat je nog in je hoofd hebt. Zoals de planten nog water geven, je oma eten brengen, de hond op teken controleren, de leerlijnen voor de leerlingen checken, een vergadering plannen, een afspraak voor de fysiotherapeut maken. Alles schrijf je op. Het maakt daarbij niet uit waar je het aan koppelt. Je haalt bij deze braindump alles uit je hoofd, prive en werk kan hierbij door elkaar lopen.

Voor de Harry Potter fans: ik moet altijd denken aan Dumbeldore die met zijn toverstaf herinneringen uit zijn hoofd haalt. Dit zijn geen herinneringen, maar taken die je niet moet vergeten die je uit je hoofd haalt en een lijstje van maakt. Door ze op te schrijven, er acties van te maken en ze te plannen, hoef je er niet meer telkens aan te denken. Het geeft ruimte in je hoofd.

Een braindump van alles wat ik nog moet onthouden doe ik zelf ongeveer elk half jaar, vooral in drukke periodes.

Je kunt ook een doel nemen en hier een specifieke braindump van maken om alle taken hiervoor helder te krijgen. Dit doe ik liever. Eerst mijn doel hebben en daar dan taken bij uitschrijven.

Ik heb bijvoorbeeld een braindump gemaakt van alle taken voor het doel: Na de herfstvakantie wil ik tien minuten lang instructie kunnen geven terwijl de kinderen stil zijn (tenzij ik ze vraag om te reageren). *Ik schrijf het doel op*

  • Vragen aan directeur welke begeleiding ik vanuit school kan krijgen.
  • Het boek Het voorkomen van lastig gedrag lezen.
  • Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep lezen.
  • Beloningssysteem bedenken met duo.
  • Tips vragen aan (online) collega’s.
  • Met de kinderen bespreken: hoe gaan we dit aanpakken?
  • Beloningssysteem inzetten.

Je ziet dat al die taken door elkaar heen lopen en niet chronologisch zijn. Dat maakt niet uit. Het prioriteren komt in de volgende module.