Ik laat je zien welke routines ik heb in de klas om al mijn taken af te kunnen ronden en hoe ik de tijd plan na schooltijd.

Werkboek bij routines

Download het werkboek

Tekst uit de video

Bij deze les wordt de video eigenlijk een soort vlog. Ik neem je namelijk mee naar mijn klas en laat daar zien welke routines ik heb om mijn werk goed te plannen en wat ik dan doen na schooltijd.
Ik heb dat gefilmd met mn telefoon, want ik vind het niet zo goed idee om mijn grote camera mee naar school te nemen.
Ik ben net in de klas, het is kwart voor acht, en dat is natuurlijk eerst even de ramen open en daarna ga ik alle spullen, pakken computer aanzetten laptops van de kinderen. Zo ziet mijn dag eruit vandaag. Ik heb even de leerlingen afgeschermd, natuurlijk even wat namen weggehaald en hier zie je wat ik verder vanmiddag van plan ben.
Ik heb nu de pauze er niet opstaan en ik heb ook niet helemaal tijden erin staan omdat dat soms misschien nog een beetje kan veranderen met die tijden van nabespreking van de video. En de werkgroep staat gewoon vast. Het is gewoon van drie tot vier, dus vandaar dat ik nu geen tijd erbij gezet, maar meestal doe ik dat wel.
Het is twee uur, de laatste drie kwartier hebben mijn leerlingen altijd gym. Is voor mij het moment om even goed alles opruimen en de tafels schoon te maken, want dat moet ook nog steeds gebeuren. Laptops moeten wij zelf opruimen, want anders gaan stuk, dus ik ga vast even lekker de boel aan aan kant brengen en kijken of ik of als kan beginnen met nakijken.
De kinderen zijn naar huis, dus heb ik een kopje thee gepakt. Alles is aan kant, dat vind ik altijd fijn om eerst te doen. Met het kopje thee kijk ik vaak heel even als het raam. Het helpt heel erg om eventjes naar het groen te kijken. Over vijf minuten heb ik ICT werkgroep vergadering, dus ik ga nog heel even nakijken.
Het is kwart voor vijf, de werkgroep vergadering gehad en de nabespreking van een video interactie begeleiding die ik heb, dus nu ga ik nog even snel nakijken en een stukje van een IPC les voorbereiden. Kwart over vijf ga ik altijd naar huis, dan moet ik de kinderen ophalen.
Kwart over vijf geweest, dus ik moet mijn kinderen halen, dus ik moet gaan. Ik heb eigenlijk alles wat ik vanmiddag wilde doen ook af. Één klein taakje niet helemaal. Nou is niet zo heel veel werk meer, dus kan ik dat of thuis doen of volgende week weer op school, dus op bijna alles af van de planning.
Nu weet je wat je taken zijn, ook hoe je ze kunt plannen. In de volgende les gaan we het hebben over hoe je focus kunt houden, zodat je die taken ook echt goed kan afronden.